الأحد، 3 يونيو 2012

3- حمارة منقبة !

حمارة منقبة !


فاكر في مرة كنت ف مكان شبيه بالارياف كدة ، زي قرية يعني ، بس مش بالمعنى دة ، منطقة اسمها الحوامدية ف الجيزة ، كنت بزور واحد معرفش يقربلنا اية ، عشان رجلية كانت مكسورة
المهم ، وقبل ماروح هناك وانا ف الطريق ، اتصلت بيا امي كالعادة تفكرني انو لازم اشتري 2 كليو برتقال او موز او اي حاجة عشان مدخلش ع الراجل ايديا فاضية يعني ،
وانا ف الشارع لاحظت حاجة عجيبة جدا ، راجل فلاح كدة ، ماشي ، وحاطط ع ضهر الحمار بتاعة سودة كدة ، ومغمي وش الحمار ، ببتاع اسود كدة برضو
وكلمة بتاع هنا معناها انه حاجة مش عارفها ، عشان بس كلمة بتاع ليها معاني كتير :D
المهم ، الراجل دة وهو ماشي ، الحمار دة خبط ف رصيف كدة ووقع الراجل من علية والحمولة اللي كان شايلها ع ضهرو وراكب فوقيها ،

ولما وقع في ست كبيرة حلوفة كدة فضلت تضحك عليه ، فقالها والله انا خايف " عليها " ، وكنت عايز امشيها بعيد عن الشمس ، فهي عصلجت ف اتخبطت
من كلامه فهمت ان اللي راكبه دة ، مش حمار ، دة حمارة ، انثى الحمار يعني
ولما الراجل دة مشي ، سألت الست الحلوفة اللي كانت بتضحك ، قولتلها حضرتك هو ليه مغمي الحمار كدة ؟
قالتلي هو متشدد شوية ، مش شايف دقنه قد اية يابني ؟
قولتلها ايوة حضرتك مال التشدد بالحمارة يعني ؟
قالتلي ماهو حتى الحمارة كمان منقبها ، زي مراته وبناته الاتنين ، فاستغربت ، وخبطت كف ع قفا واد صغير كان واقف كدة ومشيت .
بهزر ، خبطت كف ع كف ،

المهم بأة ،
طبعا الراجل دة مجنون
بس عارفين ؟
لا مش عارفين ، عرفنا انت
ماشي اعرفكوا
الموقف دة لما بفتكرو بيكون بالنسبالي كالتالي :

1- الراجل المتشدد دة = محمد مرسي
2- الحمارة المنقبة = مصر
3- الست الحلوفة = الشعب
4- لا مفيش رقم 4 بشتغلكوا :D

صدقوني
شٌغل المٌسلم المتشدد سواء اخواني او سلفي الشاغل ، هو المرأة والنقاب
صدقوني لاتكون كل حمارة منقبة ، ودة بالنسبالهم هم مشروع النهضة

انا مش محتاج احكي كتير
بس بقول لكل حلوف بالنسبالو ان مرسي يمسك البلد عادي كدة ، فوق الله يخليك ومتلبسناش ف الحيط
ف حالتنا دي السيئة تٌعم
ومينفعش مصر تباة حمارة منقبة

..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

والنبي بلاش شتايم ، لو مش عاجبك ام المدونة ، غور ف داهية اطلع منها ، يابن الم**** ،،، متزعلوش بهزر معاكوا :D